United States-China Technological Rivalry

Institut de hautes études internationales et du développement Maison de la Paix, Genève

Conférence par M. Peter PETRI, professeur, Brandeis University, Brandeis International Business School
"Powerful technological platforms — artificial intelligence, gene editing, robotics — are driving a new wave of global innovation, with China and the United States emerging as the “G2” in these and other areas of technology. The United States is ahead overall, but its technology investments and human resources will be soon exceeded by those in China. Still, we project that Chinese innovation will not catch up in some technologies for decades, making some sectors dependent on critical foreign inputs.
Political differences between China and the United States, some zero-sum aspects of technological competition, the role of the state in Chinese innovation, and China’s technological vulnerabilities have led the United States to pursue aggressive, and by past standards illegal, interventions in trade. Some decoupling of the technological relationship is underway. Yet technological disengagement is likely to be slower and harder than commonly expected. Third countries — accounting for 60 percent of world GDP— have large stakes in preventing extensive decoupling; China could retain their business by pursuing open economic policies and reforms.
In sharp contrast with recent trends, academic research argues for an “open innovation” regime that emphasizes vigorous flows of ideas, researchers, and products, in order to enhance the pace and utilization of innovation everywhere. Yet in the current political setting the open model can lead to technology leakages, creating commercial and national security risks. These issues dominate current policy discussions and generate strong headwinds against open policies.
The policy challenges for China and the world are to reduce the scope of current decoupling and to build foundations for more open policies in the future. This requires resuming, to the extent possible, rules-based trade in advanced products and technologies, while establishing safeguards—narrowly-defined controls on trade and investment — that limit national security risks. Technological cooperation in the long run will depend on renewed collaboration among leaders and better tools for managing risks."

Alles ist Kunst. Alles ist Politik.

Zurich

Table ronde à l'occasion de la remise du prix Frank-Schirrmacher 2019 à M. AI Weiwei, artiste la participation de M. AI Weiwei, de Mme Micheline CALMY-REY, ancienne conseillère fédérale et de M. Uli SIGG, homme d'affaires, collectionneur d'art contemporain chinois et ancien ambassadeur de Suisse en Chine (1995-1998).Salle KOH-B-10Université de Zurich, Rämistrasse 71, ZurichOrganisation: Institut [...]

Subsidiary in China: Key to Success for the Headquarter

Neuchâtel

Séminaire sur un jour et demi avec la participation de M. XIAO Zhen, directeur exécutif de Swiss Centers China, M. Nicolas MUSY, partenaire et fondateur, China Integrated, Me Clarisse VON WUNSCHHEIM, partenaire, Hartmann Dreyer, M. le prof. Tomas CASAS I KLETT, Université de Saint-Gall et Mme Aline BALLAMAN-GARIBIAN, directrice, Swiss Centers China.

Nombre maximal de participants et participantes: 20

CHF 1480

Belt and Road Initiative (BRI) – Chancen und Risiken im Umweltbereich

Haus der Universität Schlösslistrasse 5, Berne

Conférence de Mme Martine ROHN-BROSSARD, directrice adjointe, Division internationale, Office fédéral de l'environnement, et M. Otto SIMONETT, directeur de l'ONG Zoï Environmental Network

"Die Belt and Road Initiative, auch Neue Seidenstrasse genannt, ist ein Schwerpunkt der chinesischen Regierung. Es sollen Infrastrukturnetze im Bereich Verkehr, Energie, Kommunikation, Industrie, Wirtschaft oder Stadtentwicklung geschaffen werden, um den Handel weltweit zu fördern.
Die Reichweite der BRI wird den Druck auf die natürlichen Ressourcen und die Umwelt in den betroffenen Regionen sowie auf globaler Ebene erhöhen. Unter gewissen Umständen kann die BRI aber auch zur Umsetzung der UNO-Nachhaltigkeitsziele der Agenda 2030 beitragen.
Welche Herausforderungen und Chancen bietet die BRI im Umweltbereich? Was unternimmt die Schweiz und die internationale Gemeinschaft in diesem Kontext?
Wie sieht die Situation in Zentralasien aus?"

Organisation: Groupe de Berne de la Société Suisse-Chine

Die Weisse Schlange

Institut Confucius de l'Université de Bâle Bâle

Vernissage du livre Die Weisse Schlange [Le Serpent blanc] de MM. WANG Min, Franz KÖNIG et Felix WINTER

"Der vorliegende Band “Die Weisse Schlange” (Drachenhaus-Verlag) präsentiert eine erlesene Auswahl aus dem unerschöpflichen Erzählschatz Chinas als einer der ältesten Kulturen der Welt. Unter der Leitung von Professor WANG stellte das Autorenteam WANG Min, Franz KÖNIG und Felix WINTER einige repräsentative und faszinierende Erzählungen unter vier leicht verständlichen Kategorien zusammen. So finden Sie in dem kleinen Band neben Geschichten zur Mythologie und solchen zum chinesischen Jahreszyklus auch berühmte Liebesgeschichten und märchenhafte Erzählungen. Ein Alleinstellungsmerkmal des Buches ist es, dass den Erzählungen jeweils eine kurze Erläuterung zum historisch-gesellschaftlichen Kontext folgt, die Lesenden eine Einordnung der Geschichte erlaubt. Wir laden Sie ein, sich anhand dieses Buches auf eine kleine Reise zu den Mythen, Märchen und Legenden Chinas zu begeben und hoffen, dass die Erzählungen Ihr Interesse wecken, mehr von der faszinierenden Welt der chinesischen Dichtung kennen zu lernen."